1332-1Det har blivit vanligare att gå i trappor. Jag kan med gott samvete säga att jag nu väljer trapporna även om det finns en hiss. Kanske inte om jag ska upp till sjunde våningen, men i alla fall ett par, tre våningar upp går det bra. Det handlar inte om att vara rädd för att åka hiss. Istället har jag valt att hoppa på trenden med vardagsmotion.

De allra flesta rör inte tillräckligt på sig. I alla fall inte i det dagliga livet. När Sverige var ett bondesamhälle hörde du aldrig talas om musarm eller gamnacke. Det är klart att många blev utslitna i förtid, livet var allt för hårt. Men för de som hade det någorlunda ställt så var de sundare än vi är idag.

Snygga trappor som pryder sin plats

Nu är ju trappor inte bara till för att motionera i. De fyller en funktion, och en viktig sådan. Många designer satsar lite speciellt på trapporna. Deras specialitet är att kombinera funktionalitet med dekor och prydnad. För om trappan är riktigt väl gjord och placerad på rätt ställe så kan den bli en fantastisk inredningsdetalj. Något som blir fokus i rummet utan att dominera allt för mycket. PS Trappor tillverkar trappor i alla utföranden och där finns garanterat något för alla.

Du kan också förändra hemmets karaktär med en ny trappa. Även om du låter den stå kvar på precis samma plats kan nya material ge dig det där lilla extra. Glas har blivit populärt, och det med god anledning. Många föredrar fortfarande trä, som ju är ett klassiskt och traditionellt material. Det viktiga är att det passar ihop med din personliga stil och hemmet i övrigt.

1332-2

Motionera mera med hjälp av trapporna

Så var det då motionen som är så viktig. De rekommenderar att vi ska gå 10 000 steg om dagen. Jag har försökt och det fungerar faktiskt. Om jag väljer trapporna eller går av bussen en hållplats tidigare. Och inte rullar med stolen för att hämta papper i skrivaren utan ställer mig upp och går de få stegen. Jag har skaffat en liten sak som sitter fast i byxorna och som räknar alla mina steg. Första dagarna var jag förvånad över hur lite jag rörde på mig. Därför kan du bli andfådd i trappan även om du är vältränad. Läs mer på den här sidan i Svenska Dagbladet.

Men sedan insåg jag att mycket handlar om vanor. Om du bor på andra våningen och börjar ta trapporna både upp och ner så blir det snabbt en vana. Du sträcker dig inte efter hissknappen utan tar trapporna utan att tänka mer på det. Om jag är trött så är det frestande att ta hissen. Men vanligtvis så intalar jag mig själv att orka med i alla fall en våning. Sedan känns det så löjligt att inte ta den sista trappan upp också.

Vackra trappor i gamla byggnader

I vissa gamla hus eller slott är det en fröjd att gå i trapporna. De är så vackra och flödet känns mjukt. Innan det fanns hissar så tror jag att de lade ner lite extra omsorg på just trapporna. I vissa byggnader är det trapporna som är den stora attraktionen. Trots att vissa av dessa byggnader har tusentals besökare varje dag så upplever du inte trapporna som allt för trånga. Med tiden har de blivit mjuka och nästan sluttande. Men de står kvar som ett bevis på hur fantastiskt duktiga arkitekterna och byggarna var förr i tiden.

Men också moderna byggnader har fina trappor. Det är alltid en viktig del av designen och något som arkitekterna lägger ner lite extra tanke på. Dagens Nyheter skriver här om hur alla springer i trappor. Det kan du inte göra om de inte är tillräckligt breda eller starka.

För de som vill träna sig lite extra finns det trappor med höga trappsteg. Jag får mjölksyra i benen bara av att tänka på dem. Men jag har hört att en del fotbollsspelare eller andra idrottspersoner springer trapporna upp och ner på vintern för lite hårdare träning. Helst uppåt och med knäna högt upp i luften.

1332-3

Nytta av att springa i trappor

Varför är det då så bra med trappor? Till att börja med så är de gratis. Jag går gärna på gymmet och tränar, men det kostar en ordentlig slant. Helt klart så kan du inte få med dig alla muskelgrupperna när du går i trappor. Det har sin plats, men du behöver lite mer. Men om du vill komma igång så är trapporna ett bra val. När du väl fått med dig motionen i vardagen så har du säkert större lust att bli mer aktiv. Då kan det vara läge med ett gymkort eller årskort på badhuset.

Jag läste en artikel om att gå i trappor. Eller rättare sagt, gå och springa, för du behöver både och. Det är mycket som blir bättre om du väljer bort hissen. Fastare rumpa var bara en av de saker som nämndes. Starkare benstomme och framför allt sunda vadmuskler sitter också bra. För att få största möjliga effekt måste du dock springa upp för trapporna ibland. Vet inte om det är något jag klarar av.

Tid för träning

Alla behöver röra på sig, annars blir du sjuk på ett eller annat sätt. Det är inte alla som har ett så stort intresse att de vill utöva en sport eller gå till gymmet varje dag. Men det behövs alltså inte. Du kommer ganska långt genom att inkludera motion i vardagen. Om du kan är det bra att ge järnet en eller ett par gånger varje vecka. Men det kan gärna vara en löprunda på helgen, du måste inte göra något organiserat eller dyrt.

Själv går jag alltså i trappor. Det blir ganska många steg om dagen, och det har jag bevis för. I tillägg så tar jag mig ner till gymmet ett par gånger i veckan. Om jag inte är allt för trött så lyckas jag faktiskt gå igenom de flesta muskelgrupper. Det som är så härligt är att du mår bättre efter träningen. Allt blir enklare när du springer i trapporna.